Thursday 15 December 2016

PANORAMA IBU KOTA DISULUH CAHAYA PURNAMA

Meruntun hati ini!

Ini rupa sebenar pabila malam minggu menjelma. Jangan dilihat yang di sekeliling bangunan pencakar langit tapi lihat di sisi gelap jalan chow kit dan kotaraya...lain pula ceritera di bukit Bintang, jalan nagasari...

Oh baru terlihat, sesi mengagih makanan kpd para gelandangan. Ada yang berkeluarga, ada wanita, kanak2, bayi dan org2 tua...membawa kereta sorong bayi yang telah lusuh dan kehitaman disamping mereka.

Dan terlihat juga sekumpulan anak2 muda lingkungan umur 12 tahun hingga 16 tahun...menapak ke satu destinasi yg tidak pasti. Melintas d hadapan mata ini dalam keadaan mabuk! Berpakaian ala2 punk moden. Berpelukan lelaki perempuan. Dalam hati ini,  anak2 siapakah ini?

Wahhh bunga api pula kelihatan, meriahnya! Di dataran merdeka ada event, titiwangsa, matic juga ada. Di sini sana penuh dengan warna, penuh dengan aktiviti memperkenalkan budaya melalui tarian asli.

Manakala di laluan2 panas, siangnya sunyi sepi,  berubah wajah di malam minggu...berpesta hingga pagi buta,  botol bergelimpangan, kekasih tua muda bukan setakat berpegangan tangan...(macam lirik lagu je) pinjam lirik malique. Tapi di sini cuma yang ada warga pendatang yang diizinkan...berhibur setelah penat bekerja di dalam cuaca Malaysia yang panas. Mungkin!

Emmm ini lah dia...semakin moden kita, semakin hilang identiti. Semakin memperkenalkan identiti Melayu pada dunia semakin pula monyet di hutan disusukan, anak di rumah mati x makan.

Apa boleh buat...kita buat uber saje la melihat gelagat warga kota...Selamat malam semua...tido dulu...penat, sedih, ketawa, sayu....

No comments:

Post a Comment